top of page
  • תמונת הסופר/תShimrit Rahat

אלימות מינית ברשת

האנונימיות, הריחוק שהיא יוצרת, והנגישות הגבוהה של הרשת הפכו אותה למרחב שיכול להרגיש נטול חוקים וגבולות. הכל מותר, אין פיקוח, והרבה פעמים נדמה שאף אחד לא רואה. אנחנו בשיחת וואטסאפ או ב DM באינסטגרם, זה רק אנחנו כאן.

מרחב כזה מייצר תחושה שאנחנו בעולם שכולו וירטואלי, ואין בני אדם בצד השני. אין נפגע/ת, אין באמת פגיעה, ובטח שאין השלכות. לפעמים אפילו לנפגעות ולנפגעים עצמן/ם קשה לזהות שמה שקרה זו פגיעה מינית.

אבל אלימות מינית ברשת היא עבירה ויש לה השלכות בעולם הפיזי. זה פשע אמיתי, הפגיעה היא אמיתית, וכך גם הענישה.


📌 מה נחשב אלימות מינית ברשת?

כל מה שמוגדר בחוק כעבירה נשאר עבירה, גם אם הוא בוצע ברשת ולא בעולם הפיזי. הפשע הוא פשע, הענישה היא זהה, ולמשטרה לפעמים אפילו יותר קל לחקור, מכיוון שהכל מתועד.

בקצרה, כל מה שהוא מיני וחד צדדי, ללא הסכמת הצד השני, הוא עבירה. שיחות מיניות, סקסטינג, שליחת תמונות עירום - מותר כשזה הדדי ובהסכמה, עבירה על החוק כשזה לא.


📌 מה זה כולל?

- הטרדה מינית ברשת:

שליחת תמונות וסרטונים מיניים, התכתבויות מיניות שהצד השני לא מעוניין בהן, הצעות מיניות חוזרות, ועוד.

חשוב לציין שזה כולל גם התייחסות (אפילו חד פעמית) מבזה או משפילה ביחס למין, מיניות, והנטייה המינית של הצד השני. כלומר, גם הערות הומופוביות מפורשות,למשל, יכולות להוות הטרדה מינית.

העונש יכול להגיע לחמש שנות מאסר.


- חוק הסרטונים:

תיקון מספר 10 לחוק למניעת הטרדה מינית. מתייחס ספציפית להפצה של תמונות וסרטונים מיניים, בכל אמצעי מדיה שהוא. האיסור חל גם על מי שקיבל את הצילומים ממישהו אחר ושיתף אותם.

כלומר, אפשר להגיש כתב אישום נגד כל אדם מעל גיל 12 (גיל האחריות הפלילית) שיפיץ תוכן מיני (תמונה, סרטון, הקלטה) בלי הסכמה מפורשת של מי שמופיע/ה בהם.

העונש המקסימלי הוא חמש שנות מאסר. בנוסף, בית המשפט יכול לפסוק פיצויים של עד 120,000 ש"ח לנפגע/ת ללא הוכחת נזק.


* מה אומר החוק למניעת הטרדה מינית?


- מעשים מגונים ברשת:

מעשה מגונה מוגדר מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים, ללא הסכמת הצד השני (נגיעה באיברים אינטימיים, חשיפת איברים אינטימיים בציבור ועוד). ברשת, כשהצד הפוגע גורם לך לעשות את הדברים האלה לעצמך - אלה מעשים מגונים ברשת. בקשה לשלוח תמונות עירום, שליחת תמונות או סרטונים מיניים של הפוגע, לגרום לנפגע/ת לגעת בעצמו/ה, ועוד.

העונש בגין מעשים מגונים יכול להגיע, בנסיבות מסוימות, לעשר שנות מאסר.


- אונס וירטואלי:

להביא את הנפגע/ת לבצע בעצמה מעשה מיני שבמרחב הפיזי היה מוגדר אונס.

אונס וירטואלי זה בדיוק כמו אונס פיזי מבחינת ענישה: עד 20 שנות מאסר.


📌 מה אפשר לעשות?

מתחת לגיל 18:

לקטינות וקטינים יש מערכת הוליסטית שנועדה לטפל בהן.ם, המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - 105, ומומלץ מאד לפנות אליהם ולהעזר בשירותים שלהם.

לקריאה נוספת על מוקד 105: https://www.facebook.com/thelobbyssvag/posts/476222493849867

מעל גיל 18:

הכתובת לבגירות ובגירים לדיווח על פשע כזה היא Israel Police - משטרת ישראל.


למי שמעדיפ/ה לא לדווח אלא לנסות להוריד את התכנים או כל אפיק אחר, כל זכות - אתר הזכויות של ישראל מציע כאן מספר אפשרויות, לפי סוג העבירה: https://bit.ly/36NOmEv






191 צפיות0 תגובות
bottom of page