top of page
  • תמונת הסופר/תShimrit Rahat

פיזור הכנסת

איך משפיע פיזור הכנסת על העבודה שלנו, על החוקים והנהלים שאנחנו מקדמות, ועל הפרויקטים שנמצאים בעבודה?


בתור התחלה, נבחין בין תחומים ששייכים לשדה הפוליטי ולכן מושפעים ממנו ישירות (כמו הצעות חוק) לבין עבודה מתמשכת מול הדרג המקצועי במשרדים הממשלתיים (כמו נהלים).


העבודה מול הדרגים המקצועיים ממשיכה תמיד, בכל תרחיש, בין אם הכנסת במושב, בפגרה, או בבחירות. למשל, עבודה מול משרד הבריאות על נהלים, שיתוף פעולה עם Israel Police - משטרת ישראל כדי לשפר את תהליך הגשת התלונה, קמפיין להנגשת המידע על #חדריםאקוטיים לכלל הציבור, ועוד ועוד.


העבודה עם חברי וחברות הכנסת משתנה, כמובן. כמו כולן/ם, גם אנחנו לא יודעות מה יקרה במערכת הפוליטית וכמו כולן/ם, גם אנחנו מנסות להערך כמיטב יכולתינו כדי לוודא שלפרויקטים ולהצעות החוק שלנו תהיה המשכיות.


❗שתי הערות חשובות על הצעות חוק:

1. הצעת חוק שכבר הונחה על שולחן הכנסת נרשמה במערכת, ולכן לא תלויה בהכרח בגורל הח"כ/ית היוזמ/ת שלה, אלא רק צריכה שמישהו או מישהי יבחרו לאמץ ולקדם אותה (אם זו הצעה טובה יתכן שהסיעה עצמה תארגן את זה מראש).

2. נקודת העצירה הבאה היא קריאה ראשונה, והיא זאת שתבטיח רציפות. הצעת חוק שעברה קריאה ראשונה - תמשיך מהנקודה הזאת בכנסת הבאה. כלומר, תצטרך רק דיוני הכנה לקריאה שניה ושלישית ותוכל לעלות להצבעה. הצעה שנמצאת בכל שלב שהוא לפני קריאה ראשונה (ועדת שרים, טרומית, וכו') תחזור לנקודת ההתחלה, כאילו רק הונחה על שולחן הכנסת.


אז הנה סקירה קצרה של הפרויקטים שלנו בכנסת הזאת, איפה הם עומדים, ומה פיזור הכנסת אומר לגביהם:

📌 הצעת חוק: רפורמה בחוק זכויות נפגעי ונפגעות עבירה בהליך הפלילי, ח"כ Gilad Kariv - גלעד קריב (מפלגת העבודה)

מטרה:

לשפר את המעמד של נפגעות ונפגעי אלימות מינית בהליך הפלילי. להעניק לנו זכות עמידה, זכות יידוע, וקול בבית המשפט, כשהמדינה תובעת את הנאשם על הפגיעה בנו.

סטטוס:

בכנסת הבאה היא תוכל להמשיך בדיוק מהמקום שבו עצרה, ולעבור ישר אל דיוני הוועדה להכנה לקריאה שניה ושלישית. העבודה עליה נעשתה בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים, כבר יש הסכמות עם הדרג המקצועי, כך שאפשר לשער שהיא תתקדם כמתוכנן.

📌 הצעת חוק: תיקון פקודת הרופאים, ח"כ Inbar Bezek - ענבר בזק (מפלגת יש עתיד)

מטרה:

להעניק למשרד הבריאות סל מגוון ומשמעותי יותר של כלים משמעתיים לטיפול ברופאים שפגעו מינית במטופלות/ים. הסל הזה יכלול מגוון סנקציות בהתאם לסוגי העבירות והתלונות, וגם יאפשר מתן סנקציות זמניות במטרה להגן על המטופלות/ים ברגע שיש חשד סביר ולא לחכות להרשעה.

* #המדריכה: מה אומר התיקון לפקודת הרופאים? https://www.facebook.com/.../a.100389414.../409372870534830/

סטטוס:

עברה קריאה טרומית.

זה קרה כבר בדצמבר 2021, אלא שאז משרד הבריאות התחיל להערים קשיים, ההצעה לא התקדמה בתהליך ולכן, לצערנו, היא תחזור לנקודת ההתחלה.

* מנהלת הלובי יעל שרר מתעמתת עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש בנוגע לקשיים שמערים המשרד על קידום הצעת החוק:

📌 הצעת חוק: חזקת גיל הנפגעת, ח"כ נעמה לזימי - Naama Lazimi (מפלגת העבודה)

מטרה:

להעביר את האחריות על ידיעת גיל הנפגע/ת מקטינים וקטינות שנפגעו מינית לבגירים שפגעו בהן/ם. כלומר, להפוך את הנחת המוצא של בתי המשפט, על פיה בוגר ש"בעל בהסכמה" קטינה לא ידע את גילה ועל הקטינה להוכיח ההיפך, ולהעביר את האחריות אל הבגיר, כמתבקש.

סטטוס:

הוגשה.

כלומר, היא ממש רק בתחילת התהליך ולא עברה עוד שום הצבעה, אבל מכיוון שהיא כבר הונחה על שולחן הכנסת - תהיה לה המשכיות גם בכנסת הבאה. למעשה, מצבה לא משתנה, היא תהיה בדיוק באותו המקום שהיא היתה.

📌 פרויקט חינוך למוגנות מינית

מטרה:

לקדם במערכת החינוך לימודים והכשרות על מוגנות מינית, מיניות בריאה, ופגיעה מינית. התלמידים והתלמידות ילמדו מדי שנה את התכנים המתאימים לגילן/ם, והמורים והמורות יעברו הכשרות מקצועיות לאיתור, זיהוי ומניעה של פגיעה מינית.

סטטוס:

יצא לדרך. ממש ברגע האחרון לפני פיזור הכנסת, משרד החינוך פרסם שכבר בשנת הלימודים הקרובה התכנים על מוגנות מינית יהיו תכני חובה לכל תלמידי ותלמידות החינוך הממלכתי. פגישה להמשך עבודה כבר נקבעה, התהליך כבר התחיל מול הדרגים המקצועיים, ולכן הוא גם ימשיך כסדרו.


לתמיכה בעבודה שלנו: https://beactive.co.il/project/65559




2 צפיות0 תגובות
bottom of page