top of page
  • תמונת הסופר/תShimrit Rahat

רפואת שיניים

הימנעות מביקורים אצל רופאי שיניים היא תופעה נפוצה בקרב נפגעות ונפגעי אלימות מינית, והסיבות נעות על הקשת שבין "זה לא עושה לי טוב" ועד חרדות ופחד מטריגרים. בוודאי שכל הציבור חווה איזשהו חשש מרפואת שיניים, אבל חשוב להעלות למודעות את החוויה הייחודית של פוסט טראומה.


פוסט טראומה או פוסט טראומה מורכבת מתפתחות במקרים רבים אחרי פגיעה מינית, חד פעמית או מתמשכת, וחלק מהמאפיינים של פוסט טראומה הם "טריגרים" לפלשבקים. משהו (ריח, טעם, צליל, מגע) גורם לנפגע או הנפגעת לחיות מחדש את הפגיעה. זה כולל פחד משתק, דיסואיציה, גועל, וכל שאר התופעות הגופניות שנלוות לתחושות האלה.


רפואת שיניים משופעת במוקדי טריגר רבים ומגוונים. נפגעת צריכה לשכב כשאדם רוכן מעליה, מכאיב לה, מחדיר אצבעות וחפצים חדים לחלל הגוף, מפעיל כח, חודר למרחב אישי שוב ושוב, משמיע רעש חזק או חריג, וכל זה בסיטואציה בה לא ניתן לדבר או להביע התנגדות. בנוסף, מעורב בתהליך הזה גומי, שגם הוא מטרגר.


התוצאה היא הרסנית. הרבה מאד נפגעות ונפגעים פשוט לא מגיעים לרופאי שיניים, מה שלעיתים מביא להשלכות קשות לא רק לבריאות השיניים והפה, אלא גם לפגיעה בבריאות הלב, למשל, ובמערכת העיכול. גם לרופאות ורופאים, מן הסתם, לא מדובר במצב נעים, לטפל במטופלת בוכה, או במטופל מקיא.


אז איך נהפוך את רפואת השיניים לידידותית יותר עבור המטופלות והמטופלים שסובלים מפוסט טראומה? ראשית, חשוב מאד לא להפתיע אנשים פוסט טראומטיים. במקום זאת, אפשר וכדאי להתחיל לדבר, ולייצר אווירה שבה למטופלת יש תחושת שליטה. להסביר מראש מה עומד לקרות, מה זה כל דבר, כמה זמן בערך זה ימשך, ובעצם כל מידע שאפשר לתת. בנוסף, לשאול מה נעים ומה לא, גם במהלך הטיפול, ולאפשר למטופלת לסמן טריגרים.


גם במהלך הטיפול עצמו אפשר להפחית את הגורמים המטרגרים: ניתן טכנית לבצע טיפולים בחצי ישיבה במקום בשכיבה, לצמצם שימוש בגומי, להשמיע מוזיקה שתפחית רעש, לתת חומרי הרדמה כולל גז צחוק ולא רק, להביא מלווה לחדר, טיפול בהיפנוזה ועוד הרבה אפשרויות. צריך רק להקשיב ולרצות לשפר.


אבל רופאים, בדרך כלל, חוששים משיח על פגיעה מינית, ומכל דיאלוג שמשתמע ממנו שהם עושים משהו שמזכיר למטופלת תקיפה מינית. אבל, כמו בכל נושא אחר, לא לדבר על הנושא לא גורם לו להעלם. מה שיקרה, ומה שבעצם קורה עכשיו, הוא שיש הרבה נשים וגברים שלא הולכות והולכים לטיפולי שיניים כי זו חוויה נוראית עבורם, נוראית יותר מכאבי שיניים, שהם כאבים איומים.


שיתפנו פעולה עם Tel Aviv University | אוניברסיטת תל-אביב והיפ"ם- החברה הישראלית לקידום אבחון, טיפול ומניעה של פגיעה מינית כדי לבנות מסלול הכשרה יעודי לרופאי ורופאות שיניים על טיפול בנפגעות ונפגעי אלימות מינית. המסלול יפתח בשנה הבאה, ורופאי ורופאות שיניים מוזמנות ומוזמנים להצטרף.


ממליצות בחום על הרצאתו של ד"ר אביב שמואלי, "השלכות פגיעה מינית על בריאות הפה והשיניים", שנערכה במסגרת הכנס שלנו עם בית חולים הדסה הר הצופים, שעסק בהשפעה של פגיעה מינית על הבריאות ומערכת הבריאות. לצפייה בהרצאה: https://fb.watch/5ZGiYdUL96/ לצפייה בכנס המלא: https://www.youtube.com/watch?v=ZVMcufIR7K8

#המדריכה לתמיכה בלובי בסכום קבוע: bit.ly/2LSoQCd






67 צפיות0 תגובות
bottom of page